عضو شورای عالی فضای مجازی با تأکید بر لزوم تقویت و ارتقای پلتفرم‌های داخلی متناسب با نیازهای جامعه گفت: فیلتر کردن پلتفرم‌های خارجی که بخش مهمی از فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی مردم در آن‌ها جریان دارد، کمکی به حل واقعی مسائل فضای مجازی نمی‌کند و باید رویکردی هوشمندانه در این زمینه اتخاذ شود.

عزت‌الله ضرغامی، عضو شورای عالی فضای مجازی، در نشست شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین بر ضرورت رعایت آزادی‌های مشروع و حفظ امنیت گفت‌وگو و بیان در جامعه تأکید کرد و گفت: قرآن کریم تأکید دارد در هر شرایطی باید امنیتِ کسانی که می‌خواهند سخن بگویند و داعیه براندازی ندارند، حفظ شود؛ این امنیت شامل حوزه‌های اجتماعی، رسانه‌ای و فرهنگی است.

وی با اشاره به سخنان اخیر محمدرضا باهنر درباره موضوع حجاب، اظهار کرد: هنگامی‌که چهره‌ای سیاسی و دلسوز نظام در این زمینه نظر خود را بیان می‌کند، اما با واکنش‌ها و برخوردهای تند مواجه می‌شود، این رفتار پسندیده نیست. نظام مردم‌سالاری دینی باید آزادی‌های مشروع را پاس بدارد و فضا را برای گفت‌وگوی سازنده حفظ کند.

ضرغامی در ادامه با تأکید بر اینکه پدیده برهنگی، موضوعی فرهنگی است که در برخورد با آن میان طیف‌های مختلف سیاسی اتفاق‌نظر وجود دارد، افزود: دستورات اخیر رئیس‌جمهوری و رئیس قوه قضائیه برای ساماندهی فرهنگی در این زمینه اقدامی ارزشمند است و اگر امروز راهکارهای منطقی و فرهنگی برای مقابله با این ناهنجاری اندیشیده نشود، در آینده شاهد گسترش آن خواهیم بود.

وی با اشاره به نقش سرمایه اجتماعی در اصلاح روندهای فرهنگی گفت: مراقبت از سرمایه اجتماعی کشور یک ضرورت است و در همین راستا پیشنهادهایی به سران قوا ارائه داده‌ام تا سیاست‌های فرهنگی، اجتماعی و رسانه‌ای با نگاهی جامع‌تر اجرا شود.

عضو شورای عالی فضای مجازی در بخش دیگری از اظهارات خود به موضوع فیلترینگ پلتفرم‌ها پرداخت و تصریح کرد: در یکی از دولت‌های گذشته، حمایت کافی از سکوهای داخلی انجام نشد و همین امر باعث کاهش رقابت‌پذیری پلتفرم‌های ایرانی شد. اگر بتوانیم با مشوق‌هایی مانند پهنای باند ارزان، اینترنت مقرون‌به‌صرفه و حمایت فنی مستقیم از سکوهای داخلی پشتیبانی کنیم تا خود را متناسب با نیازهای واقعی جامعه ارتقا دهند، مردم به استفاده از آن‌ها گرایش پیدا خواهند کرد؛ اما بستن پلتفرم‌های خارجی، به‌ویژه آن‌هایی که کسب‌وکار مردم در آن‌ها جریان دارد، به حل صحیح مسائل کمکی نمی‌کند.

ضرغامی با اشاره به تشکیل سازمان بهینه‌سازی مصرف انرژی افزود: باید تشکل‌های فنی، حرفه‌ای و سیاسی کشور همچون جامعه اسلامی مهندسین به مسئولان این سازمان کمک کنند. به گفته او، مأموریت این سازمان یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین اقدامات اقتصادی نظام پس از انقلاب اسلامی است و نیازمند همکاری گسترده نخبگان فنی کشور است.

در ابتدای این نشست، محمدرضا باهنر، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین نیز از آغاز برنامه‌ریزی این تشکل اصولگرا برای حضور در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در دوره هفتم خبر داد و گفت: هدف این برنامه‌ریزی، ایفای نقش مؤثرتر در فرآیند تصمیم‌سازی شهری و استفاده از ظرفیت مهندسان در مدیریت محلی است.