بیست و هفتمین مانور سراسری «زلزله و ایمنی» روز شنبه هشتم آذرماه ۱۴۰۴، به طور همزمان در مدارس سراسر کشور و محله‌های مجاور آن‌ها برگزار می‌شود. این مانور با اجرای مشترک پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله، سازمان مدیریت بحران کشور، سازمان دانش‌آموزی، سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر، سازمان صدا و سیما و سایر دستگاه‌های اجرایی، با هدف ارتقای آگاهی عمومی و تمرین واکنش‌های صحیح در شرایط زلزله برنامه‌ریزی شده است.

بیست و هفتمین مانور سراسری «زلزله و ایمنی»هدف اصلی از اجرای این مانور، افزایش سطح آگاهی دانش‌آموزان، مربیان مدرسه و خانواده‌ها در مورد خطر زلزله، نحوه ارتقای آمادگی برای مواجهه با این پدیده طبیعی، و همچنین تمرین واکنش‌های صحیح و سریع در حین و پس از رخداد زلزله توسط مردم و جامعه محلی است.

روند توسعه و نهادینه‌سازی

این مانور از سال ۱۳۷۵ با پیشنهاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله در مهدکودک‌ها و مدارس ابتدایی تهران آغاز شد و از سال ۱۳۷۸ به سراسر کشور تسری یافت. برای استمرار، بسط و گسترش این فعالیت‌ها، تفاهم‌نامه‌ای در سال ۱۳۸۱ میان وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری، آموزش و پرورش، جمعیت هلال احمر و سازمان صدا و سیما به امضا رسید.

رویکرد جدید: مدرسه ایمن- جامعه تاب آور

از سال ۱۳۹۵، با امضای تفاهم‌نامه‌ای میان وزارتخانه‌های علوم، کشور، آموزش و پرورش، جمعیت هلال احمر، شهرداری تهران و سازمان صدا و سیما، «ستاد عالی آمادگی عمومی در برابر زلزله» تشکیل شد. این ستاد متولی اجرای برنامه‌هایی برای ارتقای آمادگی مردم و ترویج فرهنگ ایمنی در برابر زلزله در سطوح محلی تا ملی، از طریق مانور سالانه در سطح محله‌ها است.

در این رویکرد جدید که با عنوان «مدرسه ایمن- جامعه تاب آور» شناخته می‌شود؛ علاوه بر آموزش دانش‌آموزان، تمهیداتی اندیشیده شده است تا سطح آگاهی و آمادگی ساکنان محلات مجاور مدارس ایمن نیز ارتقاء یافته و از ظرفیت این مدارس به عنوان پایگاه پیشگیری و مدیریت بحران در واحدهای همسایگی استفاده شود.

در تداوم این رویکرد فراگیر، ارتقای آمادگی دانش‌آموزان دارای نیازهای ویژه که از سال گذشته مورد توجه قرار گرفته بود، امسال نیز در بیست و هفتمین مانور و در تمامی مدارس استثنائی کشور و مدارس فراگیر مورد تأکید جدی قرار دارد.