در پی کاهش بی‌سابقه بارندگی‌ها در پاییز جاری، که کم‌بارش‌ترین فصل در ۵۸ سال اخیر لقب گرفت، موجودی سدهای کشور با افت شدید منابع آبی، به تنها ۳۲ درصد ظرفیت خود رسیده است؛ رقمی که تنها یک‌سوم مخازن را نشان می‌دهد. به گزارش اداره کل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور، سال آبی جاری تاکنون […]

در پی کاهش بی‌سابقه بارندگی‌ها در پاییز جاری، که کم‌بارش‌ترین فصل در ۵۸ سال اخیر لقب گرفت، موجودی سدهای کشور با افت شدید منابع آبی، به تنها ۳۲ درصد ظرفیت خود رسیده است؛ رقمی که تنها یک‌سوم مخازن را نشان می‌دهد.

به گزارش اداره کل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور، سال آبی جاری تاکنون با کاهش خیره‌کننده ۸۱ درصدی بارش‌ها نسبت به میانگین بلندمدت و افت ۷۸ درصدی نسبت به سال گذشته آغاز شده است. فیروز قاسم‌زاده، مدیرکل این دفتر، بر نقش حیاتی صرفه‌جویی مصرف‌کنندگان برای عبور از این بحران تأکید کرد.

وضعیت نگران‌کننده استانی:

گزارش‌ها حاکی از آن است که ۱۵ استان کشور از جمله تهران، در این دوره زمانی بارش دریافتی کمتر از یک میلی‌متر یا حتی بدون بارش داشته‌اند، در حالی که در دوره بلندمدت تمامی استان‌ها شاهد بارندگی بوده‌اند.

وضعیت پرشدگی مخازن در سدهای استان‌های تهران، اصفهان، خراسان رضوی، قم، هرمزگان، زنجان، کرمان و مرکزی در شرایط بدتری نسبت به مدت مشابه سال گذشته قرار دارد؛ به طوری که درصد پرشدگی مخازن در مقایسه با سال قبل ۲۶ درصد کاهش یافته است.

پیش‌بینی هفته‌های آتی:

مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور با اشاره به پیش‌بینی‌های هواشناسی، اعلام کرد که در هفته پیش رو سامانه بارشی فعالی در کشور نخواهد بود، اما انتظار می‌رود در هفته دوم، یک سامانه ضعیف وارد شمال‌غرب و نوار ساحلی خزر شده و بارش‌های رگباری پراکنده‌ای به همراه داشته باشد.

قاسم‌زاده در پایان تأکید کرد که «در شرایط فعلی، پایداری تأمین آب به ویژه در پایتخت، بیش از هر زمان دیگری به رفتار مصرف‌کنندگان گره خورده است؛ رفتاری که می‌تواند کشور را از مرز بحران عبور دهد یا محدودیت‌ها را تداوم بخشد.»