هاآرتص: آرشیو محرمانه اسرائیل در هاروارد برای روزی ایجاد شده که دیگر وجود نداشته باشد ۱. منشأ خبر و اهداف پروژه پنهان به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه عبری هاآرتص، در دانشگاه هاروارد آمریکا مجموعهای گسترده و مخفی از آثار منتشرشده در اراضی اشغالی نگهداری میشود؛ محلی که به گفته منابع، با هدف حفظ […]
هاآرتص: آرشیو محرمانه اسرائیل در هاروارد برای روزی ایجاد شده که دیگر وجود نداشته باشد
۱. منشأ خبر و اهداف پروژه پنهان
به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه عبری هاآرتص، در دانشگاه هاروارد آمریکا مجموعهای گسترده و مخفی از آثار منتشرشده در اراضی اشغالی نگهداری میشود؛ محلی که به گفته منابع، با هدف حفظ تاریخ و فرهنگ جعلی رژیم صهیونیستی در شرایط احتمال فروپاشی سیاسی یا امنیتی ایجاد شده است.
این پروژه بخشی از سیاست فرهنگی پنهان آمریکا برای صیانت از پشتوانه فرهنگی و اطلاعاتی تلآویو در خاک خود عنوان شده است.
۲. روایت شاهدان از «مکان فوقالعاده»
«حاییم بئیر»، شاعر و نویسنده صهیونیست، در گفتوگو با این رسانه عبری فاش کرده است که در اواخر دهه ۱۹۹۰ در جریان یک کنفرانس ادبی در هاروارد به مکانی زیرزمینی و محرمانه در یکی از ساختمانهای شبیه به معابد یونانی هدایت شده است.
به گفته او، در زیرزمین ساختمانی وسیع، دهها هزار جلد کتاب، مجله و سند نگهداری میشده و گروهی از پژوهشگران جوان مشغول فهرستبندی و دیجیتالسازی این منابع بودند.
۳. محتوای آرشیو و نگاه مؤسسان آن
بر اساس گزارش هاآرتص، این آرشیو شامل اسنادی است که ماهیّت تبلیغاتی و ایدئولوژیک دارند؛ از جمله:
- بولتنها و نشریات کنیسهها و کیبوتصها
- کتابچههای یادبود کشتههای جنگ
- پرچمهای مذهبی و اسناد آیینهای عبری
- بروشورهای سیاسی و پوسترهای تبلیغاتی
تیم علمی هاروارد این آثار را نه یادداشتهای حاشیهای، بلکه منابع اجتماعی ارزشمند عنوان کرده که به تحلیل تحولات زبانی، سیاسی و فرهنگی جامعه صهیونیستی در طول زمان کمک میکند.
۴. نقش «چارلز برلین» در ایجاد آرشیو
هاآرتص در بررسی سوابق پروژه، به نقش چارلز برلین پژوهشگر یهودی اشاره میکند که در دهه ۱۹۶۰ بخش جدیدی با عنوان «مستندسازی زندگی و فرهنگ یهودیان» را در دانشگاه هاروارد پایهگذاری کرد.
امروز این مرکز بنا بر اعلام مدیران کتابخانههای هاروارد، شامل حدود یک میلیون واحد آرشیوی شامل دهها هزار ساعت فایل صوتی و تصویری و بیش از شش میلیون عکس است.
۵. واکنش و نگرانی صهیونیستها از ایده «بایگانی پشتیبان»
به نوشته هاآرتص، ایده انتقال یا ذخیره آرشیوهای مهم رژیم صهیونیستی به آمریکا با واکنش منفی برخی مقامات مواجه شده است.
«موشه موسک»، مدیر پیشین آرشیو دولتی اسرائیل (۱۹۸۴ تا ۲۰۰۸)، صراحتاً اعلام کرده که حاضر نبوده اسناد حساس نظامی و اجتماعی را با برلین به اشتراک بگذارد، زیرا «نمیخواسته این تصور ایجاد شود که روزی اسرائیل وجود نخواهد داشت».
همچنین «ایهود بن ازر»، از نویسندگان صهیونیست مرتبط با این پروژه، فاش کرده که پس از همکاری با هاروارد، از سوی محافل فکری صهیونیستی متهم به «تردید نسبت به بقای اسرائیل» شده است. وی با اینحال تأکید کرده:
«نگهداری این اسناد در آمریکا نوعی بیمه فرهنگی است؛ زیرا ممکن است اسرائیل در آینده با حمله هستهای یا بحرانهای داخلی از میان برود.»



Tuesday, 23 June , 2026